Co robić, gdy stracimy kartę do bankomatu

Co zrobić, gdy nie mamy dostępu do gotówki, bo zostaliśmy okradzeni albo bankomat zatrzymał kartę?

Dwa tygodnie temu miała miejsce poważna awaria systemu informatycznego w mBanku. Podawał on błędne informacje, że karty płatnicze są kradzione. Jeśli ktoś chciał wypłacić pieniądze z bankomatu, urządzenie zatrzymywało kartę.

Przy płatnościach, np. w sklepie, kasjer był powiadamiany, że ma zatrzymać kartę i ją zniszczyć. Na forach internetowych wówczas wrzało.

Szczególnie ostre komentarze pisały osoby, które właśnie wypoczywały na wakacjach albo były za granicą i nagle zostały bez dostępu do gotówki.

Takie awarie – z winy banku – na szczęście zdarzają się bardzo rzadko, jednak stracić kartę możemy także w inny sposób. Na przykład w popsutym bankomacie albo gdy ktoś nas okradnie. Zapytaliśmy trzy największe banki: PKO BP, Pekao S.A. oraz mBank, co należy zrobić w takich sytuacjach.

Gdy karta zostanie zatrzymana przez bankomat „po prostu” – bez powiadomienia, że jest kradziona lub zastrzeżona – powinniśmy zatelefonować do właściciela bankomatu (numery telefonów są na urządzeniu).

mBank wyjaśnił, że takich przypadkach, jak ostatnia awaria, należy jak najszybciej skontaktować się z bankiem i zgłosić utratę karty oraz poprosić o wydanie nowej. Można to zrobić dzwoniąc na infolinię, w dowolnej placówce albo w serwisie transakcyjnym (zastrzegając dotychczasową kartę, a następnie składając wniosek o wydanie nowej).

Standardowo nowa karta wydawana jest w ciągu kilku dni i wysyłana na adres korespondencyjny klienta wskazany w banku. W sytuacjach awaryjnych bank może także wysłać kartę kurierem – na podany przez nas adres (także za granicę).

Taka procedura jednak trwa, a my nie mamy dostępu do pieniędzy. Oczywiście można je wypłacić w dowolnym oddziale, ale co zrobić, gdy jesteśmy w miejscu, gdzie takiego oddziału nie ma?

Możemy, korzystając z serwisu transakcyjnego, zainstalować na smartfonie aplikację, która pozwala na dokonywanie płatności telefonem.

W PKO BP jest to IKO, w Pekao S.A – PeoPay a w mBanku – BLIK. – Płatności mobilne mają między innymi tę przewagę nad tradycyjnymi płatnościami kartą, że ani sklep, ani bankomat nie mogą zatrzymać nam telefonu – wyjaśnia Katarzyna Münnich z Pekao S.A.

Pieniądze wypłaci konsul

Jeśli za granicą zostaniemy okradzeni, uzyskamy pomoc w konsulacie.

1. Straciliśmy telefon, portfel (z pieniędzmi i kartami płatniczymi) i w dodatku jeszcze dokumenty tożsamości. W takiej sytuacji konsul może nam pomóc w nawiązaniu kontaktu z krewnymi lub znajomymi, aby mogli prze słać nam pieniądze.

2. Jeżeli nie ma innych możliwości, krewni lub znajomi mogą dokonać wpłaty na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie. Przekazana kwota zostanie wypłacona przez konsula na miejscu.

Konsultacja: prawnik Adrianna Łuczak

Przejdź na początek artykułu